Klaus Iohannis ignoră apelul diasporei românești din SUA și semnează decretul de numire a lui George Maior ca ambasador al României în SUA

Email Imprimare PDF


Ignorând apelul organizațiilor și personalităților românești din SUA, Preşedintele Klaus Iohannis a semnat, luni, decretul de numire a fostului şef al SRI George Maior ca ambasador al României în Statele Unite ale Americii, transmite Romanian Global News.

Fostul director al Serviciului Român de Informaţii (SRI) SRI George Maior a fost propus, la sfârşitul lunii aprilie, pentru postul de ambasador extraordinar şi plenipotenţiar în SUA, Administraţia Prezidenţială anunţând atunci că preşedintele Klaus Iohannis a aprobat propunerea de numire. El a deţinut funcţia de director al SRI timp de peste opt ani, devenind cel de-al patrulea director al Serviciului Român de Informaţii la data de 4 octombrie 2006.

Într-o scrisoare adresata Presedintelui Romaniei Klaus Iohannis o serie de de publicatii si organizatii reprezentantive ale romanilor din SUA au solicitat acestuia sa reconsidere nominalizarea lui George Maior ca ambasador in America, se arata intr-o scrisoare data publicitatii pe data de 27 mai de Asociatia Jurnalistilor Romani din America de Nord, preluată de Romanian Global News.

Argumentele pentru reconsiderare s-au bazat pe faptul ca pozitia de fost sef SRI al lui George Maior va tine comunitatea de romani departe de Ambasada, precum si pe faptul ca, sub George Maior, SRI si-a depasit atributiile legale, influentand justitia si implicandu-se in politica. Romanii-americani i-au solicitat, in schimb, presedintelui Iohannis sa desemneze in pozitia de ambasador in SUA "o alta persoana care sa aiba credibilitatea necesara pentru a putea conlucra cu comunitatile romanesti de aici".

"Avand in vedere istoricul relatiei tensionate dintre comunitatea romano-americana si fosta Securitate, precum si actiunile si atributiile actualului SRI, numirea unui fost director al acestui serviciu in pozitia de ambasador in SUA va crea automat un zid care va face aproape imposibila o conlucrare intre Ambasada si comunitate", se arata in scrisoarea catre Presedintele Iohannis. Dat fiind faptul ca SRI si-a asumat trecutul fostei Securitati, prin asocierea cu Generalul de Securitate Iulian Vlad, "nominalizarea Domnului Maior ar redeschide rani adanci in comunitatea romaneasca din SUA, rani care abia s-au cicatrizat dupa 25 de ani", sustin romanii din America.

Romanii americani au punctat si doua "situatii recente care ne arata ca SRI, sub Domnul Maior, s-a indepartat de la standardele unui serviciu secret dintr-o democratie, facand enormi pasi inapoi in procesul de reformare". In primul caz este vorba despre implicarea SRI in actul de justitie "dincolo de limitele legii", dupa cum rezulta din afirmatiile Generalului SRI Dumitru Dumbrava. Acesta a declarat ca SRI considera instantele "camp tactic", ca serviciul urmareste toate cazurile pana la finalizare si ca judecatorii sunt analizati dupa scheme analitice complete pentru a-i categoriza dupa "pattern-uri" infractionale. Acest lucru "arata o operatiune de controlare a justitiei care ar trebui sa inspaimante orice roman ce isi cauta dreptatea in instanta", spun romanii-americani. "O implicare a SRI in justitie este nesanatoasa pentru o democratie, vulnerabilizeaza Romania si discrediteaza intreaga lupta anticoruptie, generand indoiala ca nu s-ar face profesionist si impartial".

A doua actiune care i-a ingrijorat pe semnatari este implicarea SRI in politica, lucru recunoscut de George Maior cand a afirmat ca in perioada de campanie i-a spus Elenei Udrea ca vor aparea pozele compromitatoare de la Paris. "Pentru un serviciu de informatii care se prezinta ca partener al serviciilor americane, un astfel de comportament al SRI sfideaza regulile de baza dintr-o democratie care interzic categoric unui serviciu sa se implice in politica, cu atat mai mult intr-o campanie electorala", se afirma in scrisoare.

La cele spuse mai sus se adauga afirmatia recenta a lui George Maior ca SRI este "un fel de creier al statului, de ochi, de urechi ale statului". Romanii semnatari se arata inspaimantati "ca dupa 25 de ani de la caderea regimului comunist, SRI da impresia ca a ajuns sub conducerea Domnului Maior ce era Securitatea inainte 1989 sub Generalul Iulian Vlad. In nici o democratie din lume un serviciu secret nu este «creierul» statului". "Dupa 25 de ani de la caderea regimului comunist, cel mai mare pericol pentru societatea romaneasca este existenta unei institutii necontrolabile care «misca», «vede» si «aude» tot", afirma semnatarii.

Numirea lui George Maior ca ambasador va subrezi si relatia Ambasei cu comunitatea de romani din America, doarece va reaprinde vesnica polemica despre "agentii acoperiti din comunitate", ceea ce va pune in dificultate sprijinul pe care comunitatea il poate acorda proiectelor generate de Ambasada. "Relatia comunitatii cu Ambasada Romaniei la Washington D.C., chiar daca s-a ameliorat in ultima perioada, pastreaza o doza de neincredere datorita atitudinii din trecut a statului Roman fata de romanii din SUA. Este de notorietate faptul ca in perioada comunista agenti romani, coordonati de securisti aflati sub acoperire diplomatica in cadrul Ambasadei Romaniei la Washington D.C., au intreprins actiuni de dezbinare a comunitatii romanesti din SUA cu efecte negative care se vad si azi", afirma acestia."Potentialul enorm pe care comunitatea din SUA il are pentru a sprijini Romania va putea fi fructificat la maxim numai daca in pozitia de ambasador va exista o persoana necontroversata", se afirma in scrisoare.

Romanii americani au reiterat in incheierea scrisorii lor solicitarea adresata presedintelui Iohannis sa ia "serios in considerare nominalizarea unei alte persoane in pozitia de ambasador al Romaniei in SUA, o persoana care sa ne inspire incredere si cu care sa putem conlucra pentru a ajuta Romania in continuare".

Textul integral al scrisorii catre Presedintele Klaus Iohannis:

27 mai 2015

Către Domnul Klaus Iohannis

Preşedintele României

Subiect: Reconsiderarea numirii Domnului George Maior ca ambasador al României în SUA

Stimate Domnule Preşedinte,

Ca urmare a reacţiilor venite din comunitatea românilor din Statele Unite ale Americii vă solicităm să reconsideraţi decizia de a-l numi pe Domnul George Cristian Maior, fost director SRI, în poziţia de ambasador al României la Washington D.C. şi să desemnaţi în această poziţie o altă persoană care să aibă credibilitatea necesară pentru a putea conlucra cu comunităţile româneşti de aici.

Având în vedere istoricul relaţiei tensionate dintre comunitatea româno-americană şi fosta Securitate, precum şi acţiunile şi atribuţiile actualului SRI, numirea unui fost director al acestui serviciu în poziţia de ambasador în SUA va crea automat un zid care va face aproape imposibilă o conlucrare între Ambasadă şi comunitate.

Mai mult, dat fiind faptul că SRI şi-a asumat trecutul fostei Securităţi, nominalizarea Domnului Maior ar redeschide răni adânci în comunitatea românească din SUA, răni care abia s-au cicatrizat după 25 de ani.

În două ipostaze din ultimele luni, ultima la lansarea Monografiei SRI, actual şi foşti directori SRI l-au avut alături pe Generalul de Securitate Iulian Vlad. Acesta a avut un rol activ în suprimarea Revoluţiei din 1989 şi, prin activitatea opresivă a Securităţii pe care a condus-o, a persecutat familiile românilor care au reuşit să scape din România înainte de 1989.

De asemenea, două situaţii recente ne arată că SRI, sub Domnul Maior, s-a îndepărtat de la standardele unui serviciu secret dintr-o democraţie, făcând enormi paşi înapoi în procesul de reformare.

Prima acţiune este legată de implicarea SRI în actul de justiţie, care deja a stârnit reacţii fără precedent ale magistraţilor din România. Ultimele dezvăluiri ale Domnului General SRI Dumitru Dumbravă, întărite şi de actualul Director SRI, Domnul Eduard Hellvig, confirmă că, pe timpul Domnului Maior, SRI s-a implicat în justiţie dincolo de limitele legii.

O implicare a SRI în justiţie este nesănătoasă pentru o democraţie, vulnerabilizează România şi discreditează întreaga luptă anticorupţie, generând îndoiala că nu s-ar face profesionist şi imparţial. Afirmaţia că SRI monitorizează toate cazurile din instanţe şi aplică scheme analitice, asemenea celor de identificare a potenţialilor terorişti, la judecători, pe care-i categorizează apriori după "pattern-uri" infracţionale, arată o operaţiune de controlare a justiţiei care ar trebui să înspăimânte orice român ce îşi caută dreptatea în instanţă.

A doua acţiune care ne-a îngrijorat profund este implicarea SRI, pe timpul Domnului Maior, în politică. Într-un recent interviu Domnul Maior a afirmat că în campania electorală pentru preşedinţie a vorbit cu Doamna Elena Udrea la sediul SRI, informându-o că vor apărea pozele compromiţătoare de la Paris. Dânsul şi-a motivat aceasta decizie spunând: "Pot să discut cu oricine şi e normal să fac acest lucru în calitate de director dacă eu consider că există un interes al serviciului". Întrebat de reporter care e acest "interes", Domnul Maior a spus că nu comentează mai mult, însă "întotdeauna există un interes al serviciului".

Pentru un serviciu de informaţii care se prezintă ca partener al serviciilor americane, un astfel de comportament al SRI sfidează regulile de bază dintr-o democraţie care interzic categoric unui serviciu să se implice în politică, cu atât mai mult într-o campanie electorală.

La cele spuse mai sus se adaugă afirmaţia recentă a Domnului Maior că SRI este "un fel de creier al statului, de ochi, de urechi ale statului". Este înspăimântător că după 25 de ani de la căderea regimului comunist, SRI dă impresia că a ajuns sub conducerea Domnului Maior ce era Securitatea înainte 1989 sub Generalul Iulian Vlad. În nici o democraţie din lume un serviciu secret nu este "creierul" statului.

Comunitatea românească din SUA s-a implicat activ în multe acţiuni în favoarea României, însă nu poate legitima necondiţionat pe cineva care a creat un astfel de sistem de control a societăţii româneşti, ce aduce aminte de fosta Securitate. După 25 de ani de la căderea regimului comunist, cel mai mare pericol pentru societatea românească este existenţa unei instituţii necontrolabile care "mişcă", "vede" şi "aude" tot.

Presa a relatat că în cadrul audierii de către Comisia comună parlamentară de politică externă, Domnul Maior a declarat că "o preocupare constantă a proiectului său de ambasador va fi consolidarea relaţiei cu comunitatea românească".

Din păcate, numirea Domnului Maior ca ambasador al României în SUA nu doar că nu va consolida, dar va şubrezi relaţia Ambasadei cu comunitatea românească. Relaţia comunităţii cu Ambasada României la Washington D.C., chiar dacă s-a ameliorat în ultima perioadă, păstrează o doză de neîncredere datorită atitudinii din trecut a statului Român faţă de românii din SUA. Este de notorietate faptul că în perioada comunistă agenţi români, coordonaţi de securişti aflaţi sub acoperire diplomatică în cadrul Ambasadei României la Washington D.C., au întreprins acţiuni de dezbinare a comunităţii româneşti din SUA cu efecte negative care se văd şi azi.

O eventuală numire a Domnului Maior ca ambasador în SUA va readuce în discuţie eterna poveste a "agenţilor sub acoperire", ceea ce va face ca orice contact al Ambasadei cu cineva din comunitatea românească să creeze suspiciunea rezonabilă că acea persoană este un agent de influenţă român. Acest lucru va face greoaie, dacă nu imposibilă susţinerea de către comunitate a unor acţiuni comune cu Ambasada.

Potenţialul enorm pe care comunitatea din SUA îl are pentru a sprijini România va putea fi fructificat la maxim numai dacă în poziţia de ambasador va exista o persoană necontroversată. Dat fiind faptul că avizul Comisiei comune de politică externă din Parlament este doar consultativ, decizia ultimă a nominalizării Domnului Maior ca ambasador în Statele Unite vă aparţine în exclusivitate.

Vă solicităm, de aceea, stimate Domnule Preşedinte, să luaţi serios în considerare nominalizarea unei alte persoane în poziţia de ambasador al României în SUA, o persoană care să ne inspire încredere şi cu care să putem conlucra pentru a ajuta România în continuare.

Cu stimă şi consideraţie,

Viorel Nicula – Director "Mioriţa" USA Newspaper, Sacramento, California

Marian Petruţa – Preşedinte North American Romanian Press Association

Lucian Oprea – Director Gândacul de Colorado Newspaper, Colorado

Sorin Pintiliuc – Romanian Portal Chicago, Illinois

Dwight Luchian Patton – Director Clipa Magazine, Anaheim, California

Ioan Ciorbă – Director Romanian Times Newspaper, Portland, Oregon

Ştefan Străjeri – Director Curentul Internaţional, Detroit, Michigan

Grigore Culian – Director New York Magazin, New York

Cristian Terheş – Romanian Community Coalition

Daniel Feraru – Romanian Cultural Center Chicago

Simona Botezan – "Mioriţa USA" Cultural Association, Washington D.C.

Ady Simion – Români în Los Angeles

Costin Movilă – Admin grup "Senatul Românilor Chicago"

Adrian Bogdan – Admin grup "Români în USA – East Coast"

Daniel Suciu – Admin grup "Comunitatea românilor din Los Angeles"

Cristina Sirca – Admin grup "Diaspora română unită americană şi canadiană"

Vasile Cosofreţ – Illinois

Viore Vintilă – California

Ana Stănuţ – Illinois

Anastasia Bud – Illinois

Carmen Samson – Illinois

Claudia Luca – Illinois

Raluca Usery – Illinois

Mihaela Lomora – Texas

Lucian Lintean – Illinois

Radu Bulgaru- Illinois

Bianca Rusu – Illinois

Mihai Jurcău – Colorado

Diana Camara – Illinois

Mihaela Matei – California

Larisa Coman – Illinois

Nicolai Tomici- Arizona

Delia Gheţie – Washington

Ioana Stoica-Arizona

Aghata Porfir- Illinois

Marcel Ciscai – Washington, DC

Amalia Ardelean – California

Florin Mocanu – California

Ioana Ciupe – California

Petru Stinea – Cleveland, Ohio

Cristian Laslo – Michigan

Carmen Popescu – New Jersey

Ionela Kloes – California

 


Acest website folosește cookies pentru a îmbunătăți experiența utilizatorilor. Pentru a afla mai multe despre cum puteti controla sau sterge cookie-urile cititi politica de utilizare Cookie-uri.

Continuarea navigării implică acceptarea lor.