Igor Munteanu: Igor Dodon a comis un gest criminal

Email Imprimare PDF

13_igor_munteanuIgor Dodon a comis un gest criminal atunci când a declarat că aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană se va face fără Transnistria şi Găgăuzia a declarat fostul ambasador al Republicii Moldova în SUA, Igor Munteanu, care crede că asemenea declaraţii sunt incompatibile cu funcţia de preşedinte, transmite Romanian Global News.

„Este o declaraţie iresponsabilă, care nu face bine nici măcar unui repetent dintr-o şcoală primară fără şansa de a da examenele, nemaivorbind de faptul că nu-i face bine unui candidat care a participat într-o campanie prezidenţială. Să spui despre propria ţară că anumite regiuni ale sale nu vor face parte dintr-un proiect care reprezintă o politică oficială a acestei ţări - este un gest criminal... Nu cred că jurământul pe care poate să-l dea un asemenea om are vreo valoare. Eu mă îndoiesc că el este capabil să exercite o asemenea funcţie în stat", a declarat Igor Munteanu într-un interviu pentru Report.md.

Directorul IDIS „Viitorul" s-a referit şi la ceea ce înţelege Igor Dodon prin noţiunea de „federalizare" a Republicii Moldova.

„Un proiect stupid, prin care Rusia încearcă să profite de vulnerabilităţile statului şi de slăbiciunile ideologice ale partidelor politice", a mai spus Munteanu.

„Reiese foarte clar că în condițiile în care Moldova ar accepta un aranjament federal în raport cu Transnistria, Federația Rusă va avea un argument în plus să impună punctul de vedere al administrației de la Tiraspol în orice situație în care nu ar fi de acord cu pozițiile pe care le-ar susține Guvernul de la Chișinău. Am obține un Guvern-marionetă, controlat prin mecanisme de influență recunoscute constituțional. Nominal, ar fi un stat comun. În realitate, Federația Rusăși-ar păstra și chiar extinde controlul ilicit, doborând fragila suveranitate pe care R. Moldova a obținut-o cu atâta greutate după 1991. Respectiv, Moscova ar fi foarte interesată ca asemenea aranjament de stat să prăbușească angajamentele noastre internaționale față de UE, deja ratificate de toate parlamentele statelor membre ale UE, pentru ca să reducă la zero marele succes pe care l-a avut Moldova atunci când a semnat Acordul de Asociere cu UE și cel de liberalizare a regimului de vize din 2014.

Totodată, printr-un proiect stupid de federalizare, Rusia și-ar rezolva câteva mari probleme:

1. cea legată de finanțarea separatismului transnistrean – va pune această povară pe contul Guvernului de la Chișinău și ar folosi slăbiciunile economice ale R. Moldova pentru a interveni de câte ori va avea chef;

2. ar distruge statul R. Moldova în formula în care îl cunoaștem noi, mobilizându-se să elimine din structurile sale de putere elitele prooccidentale și în special cele naționale;

3. ar compromite relațiile Moldovei cu UE și ne-ar bloca parcursul european, provocând crize succesive de funcționare, dezastrul bancar provocat în 2015 fiind o acțiune deliberată de compromitere a cursului pro-UE.

După cum vedeți, scenariul este sumbru, pentru că nu se leagă sub nici o formă cu interesul național al R. Moldova. Asta nu poate însemna progres, bunăstare și nu poate asigura un viitor predictibil cetățenilor acestei țări", susține sursa citată.

În același context, Munteanu e de părere că Rusia este statul care și-ar dori foarte mult ca R. Moldova să accepte Tiraspolul în calitate de subiect al unei posibile federații, ceea ce ar genera numeroase efecte juridice și politice.

„Dintr-un foc, Rusia ar obține acceptarea de către Chișinău a obligației de a achita datoriile uriașe acumulate de regimul separatist transnistrean, aproape 6 mlrd $, pentru consumul de gaze naturale. În al doilea rând, Rusia ar rezolva pentru sine și problema finanțării acestei regiuni, care-și cere lunar retribuția, în condițiile în care bugetul federal al Rusiei plesnește din toate încheieturile, iar răbdarea oamenilor sfâșiați de impactul dezastruos al aventurilor separatiste din stânga Nistrului, pare să aibă anumite limite. Or, se știe foarte bine că de-a lungul ultimilor 25 de ani, singurul factor major, care a menținut pe linia de plutire acest regim separatist a fost sponsorizarea necondiționată a Federației Rusie – militar, economic, financiar, diplomatic și în toate alte chipuri în care i s-a cerut să-și sprijine făcătura. Ce ar însemna o federalizare cu unul sau mai mulți subiecți cu drept de veto? Vedeți că în acest moment, Curtea Constituțională nu poate remedia niște conflicte de legalitate nici măcar în raport cu UTAG, dar ce se va întâmpla atunci când 2 sau poate chiar mai mulți subiecți federali ar contesta aproape orice decizie luată de guvernul central!? Evident că ar conduce la blocarea tuturor politicilor considerate importante de guvernul central și interesele naționale ale R. Moldova", a mai adăugat directorul „IDIS Viitorul".

 


Acest website folosește cookies pentru a îmbunătăți experiența utilizatorilor. Pentru a afla mai multe despre cum puteti controla sau sterge cookie-urile cititi politica de utilizare Cookie-uri.

Continuarea navigării implică acceptarea lor.