România ar putea SUSPENDA împrumutul pentru R. Moldova din cauza proiectului de lege privind „liberalizarea capitalului și stimularea fiscală”

Email Imprimare PDF

19_imprumut_md_posibil_suspendatRepublica Moldova riscă să se pomenească cu finanţările externe îngheţate dacă guvernarea nu renunţă la proiectul de lege privind liberalizarea capitalului şi stimularea fiscală. Este opinia mai multor experţi economici care au solicitat retragerea din Parlament a documentului. Controversata iniţiativă a fost promovată în galop de coaliţia de guvernare şi a fost votată deja în prima lectură, scrie jurnal.md, preluat de Romanian Global News.

„În esenţă, este vorba de o cvasiamnistie fiscală, pentru că se iartă penalităţile, şi amnistia capitalului. Nivelul amenzilor fiscale a crescut la nivel record în 2016, chiar înainte de această amnistie. Asta creează un motiv temeinic să intuim că unii agenţi economici au ştiut de această amnistie fiscală. Instrumentul ales pentru lupta împotriva economiei tenebre este unul extrem de controversat şi negativ pentru RM. Or, este un spectru mult mai eficient pentru a lupta cu economia tenebră şi salariile în plic. Există un şir de riscuri care îl comportă, chiar şi deputaţii au recunoscut acest fapt. Astfel, există riscul şi mai mare de creştere a evaziunii fiscale pe termen lung. Un alt risc este cel al spălării banilor, pentru că persoanele care vor beneficia de amnistie nu vor putea fi verificate în urma declarării activelor. Este evident că funcţionarii care au comis acte de corupţie şi au acumulat averi în mod ilicit vor putea beneficia de această prevedere de a legaliza capitalurile acumulate contra unei taxe modeste. Astfel, vor beneficia acei funcţionari corupţi care s-au îmbogăţit în urma actelor de corupţie", a comentat directorul executiv al Centrului analitic independent Expert-Grup, Adrian Lupuşor.

Experţii economici afirmă că prevederile acestei legi intră în contradicţie cu Acordul de Asociere cu UE, dar şi cu angajamentele asumate faţă de FMI. Dacă va fi votată respectiva lege, Moldova riscă să rămână fără bani din partea Fondului, afirmă aceştia.

„Dacă se adoptă şi în lectura a doua în versiunea actuală, va fi un semnal clar că stat de drept în Republica Moldova nu există. Legile stau la baza statului de drept. Când legea este strâmbă, cum putem să vorbim de un stat de drept? Dacă Parlamentul va vota în lectura a doua, este preşedintele. Îi vom solicita să respecte dreptul de veto şi să nu promulge legea. Dacă şi preşedintele ignoră, cel actual sau ales, vom continua să lucrăm şi vom bate alarma la partenerii de dezvoltare astfel ca finanţările partenerilor de dezvoltare să fie îngheţate", a menţionat Nadejda Hriptievschi, director de programe la Centrul de Resurse Juridice din Moldova.

„Avem un pas înainte şi doi înapoi. Pe de o parte, avem un proiect de lege privind integritatea, dar acest efort este subminat cu acest proiect privind amnistia fiscală. De asemenea, după negocierile foarte complicate cu FMI, acest proiect încalcă o serie de angajamente asumate în cadrul Acordului de Asociere privind transparenţa activelor. Nu sunt stabilite mecanisme eficiente privind provenienţa activelor, rezumându-se doar la declaraţia pe propria răspundere. Partenerii de dezvoltare trebuie să-şi expună opinia lor şi să îndemne Parlamentul să suspende orice examinare a acestor legi. Dacă se urmăreşte un obiectiv nobil, de reducere a economiei tenebre, atunci trebuie să fie asigurată transparenţa în acest proces", a menţionat expertul Iulian Groza, de la Institutul pentru Politici şi Reforme Europene.

„Această lege vine în contradicţie cu normele FMI. În cazul amnistiei fiscale din 2007, FMI se arăta îngrijorat de scăderea disciplinei fiscale şi scădere eficienţei în lupta cu spălările de bani. Chiar dacă RM are deja program, FMI poate face revizuiri periodice. Dacă legea va fi adoptată, FMI va aprecia negativ acest fapt", a adăugat Adrian Lupuşor.

Experţii mai remarcă faptul că iniţiativa care aparţine deputaţilor din coaliţia de guvernare a fost promovată cu o încălcare fără precedent a normelor legale.

„Proiectele care prevăd majorarea sau micşorarea bugetului de stat trec doar cu avizul Guvernului. Nu a existat un aviz al executivului pentru acest proiect. Expertiza anticorupţie la fel este obligatorie. Este foarte straniu ca un act legislativ care afectează corupţia şi sistemul de integritate să fie votat fără expertiza anticorupţie. Este întrebarea dacă avem autoritate independentă în lupta anticorupţie. CNA nu a venit cu niciun comunicat pe marginea acestui proiect. Este fără precedent când chiar autorii recunosc că proiectul conţine inexactităţi, dar zic că le vor corecta în lectura a doua. Stimaţi deputaţi, nu se votează un text în bază de promisiuni", a spus Nadejda Hriptievschi.

Proiectul de lege privind legalizarea capitalului, semnat de mai mulţi deputaţi din majoritatea parlamentară, printre care şi speakerul Andrian Candu, prevede exonerarea de orice răspundere a persoanelor fizice şi juridice care nu şi-au declarat proprietăţile, în schimbul declarării acestora până la 15 aprilie 2017 şi plăţii în favoarea statului a 2% din valoarea averii nedeclarate. De asemenea, iniţiativa propune introducerea interdicţiei de sancţionare ulterioară a funcţionarilor publici pentru încălcările săvârşite.

Documentul a stârnit discuţii aprinse în cadrul dezbaterilor publice, în presă şi în societate. Mai mulţi reprezentanţi ai societăţii civile au atenţionat autorităţile că acest proiect va duce la legalizarea furturilor, iar cei care şi-au făcut averi ilegal vor scăpa de răspundere penală.

Totodată, astăzi patru ONG-uri din România au lansat un apel către demnitarii de la Bucureşti în care cer suspendarea finanţării Republicii Moldova în cazul în care aşa-numita lege pentru „liberalizarea capitalului şi stimularea fiscală" va fi adoptată în lectură finală de Parlamentul de la Chişinău.

Semnatarii acestei petiții solicită președintelui, premierului și președintelui PSD, ca partid cu majoritate parlamentară după alegeri, precum şi opoziţiei, să pregătească măsuri adecvate, inclusiv suspendarea finanțării prin împrumutul de sprijin bugetar (și alte formule de asistență financiară), dacă Parlamentul de la Chișinău adoptă așa-numita lege pentru „liberalizarea capitalului și stimularea fiscală".

Potrivit acestor organizații, legea în cauză ascunde sub un nume aparent european („liberalizarea capitalului") prevederi prin care:

- se pot spăla banii negri obținuți din tranzacții obscure sau prin offshore-uri (prin liberalizarea capitalului de către persoane fizice, cu interdicția investigării provenienței capitalului),

- se iartă funcționarii publici care nu și-au declarat până acum averea, ferindu-le posibilitatea de a declara orice capital cu plata a doar 2% din valoarea acestuia

- se acordă amnistie fiscală pentru penalitățile acumulate de persoanele fizice și juridice care practică activitate de întreprinzător la plata taxelor și impozitelor, cu condiția achitării datoriilor.

„Această lege reprezintă o puternică lovitură dată eforturilor anticorupție susţinute de partenerii R. Moldova, principala condiție pentru sprijinul bugetar internațional. Ea demonstrează cinismul politicienilor pro-europeni de la Chișinău, care pretind că fac reforme dar deghizează o măsură antieuropeană sub un nume proeuropean ("liberalizarea capitalului") pentru a deruta atât partenerii străini, cât și publicul moldovean. În plus, viteza cu care s-a adoptat legea în prima lectură arată că reformele cerute de finanțatorii internaționali sunt îndeplinite doar parțial și cu întârzieri nu din cauza „instabilității politice", așa cum se pretinde, ci din cauza lipsei de reală voință politică.

Orice stat suveran are dreptul să adopte în anumite momente politici speciale, ne-ortodoxe, pentru rezolvarea unor blocaje. Însă în democraţie asta se face după o documentare a experienţelor similare şi o consultare reală şi îndelungată cu publicul, în special atunci când e vorba de amnistii fiscale, care creează în mod inevitabil inechitate de tratament între contribuabili şi pun sub semnul întrebării întreaga logică a colectării de taxe şi impozite, generând pericolul delegitimării întregului sistem fiscal în ochii cetăţenilor. O asemenea consultare, care să ducă la o soluţie echilibrată şi legitimă, nu a existat.

În aceste condiţii, finanțarea R. Moldova cu bani publici românești și europeni, în condițiile în care se dă frâu liber corupției și spălării banilor, este inacceptabilă.

În calitate de contribuabili români şi societate civilă preocupată de buna guvernare la Chişinău, solicităm actualei și viitoarei opoziții din Parlamentul României să sprijine Guvernul în reconsiderarea împrumutului de sprijin bugetar pentru R. Moldova dacă actuala formă a legii „liberalizării capitalului și stimulării fiscale" trece şi în a doua lectură. De asemenea, solicităm opoziției să monitorizeze cu atenție folosirea banilor acordați până acum de Guvernul României către R. Moldova. Contribuabilul român trebuie să fie informat dacă banii săi sunt folosiți pentru reforme și nevoi reale în R. Moldova sau pentru a compensa banii irosiți prin corupție și crimă organizată", se mai spune în petiția adresată oficialităților de la București.

Amintim că, la finele sătămânii trecute, a fost aprobat în prima lectură proiectul de lege privind „liberalizarea capitalului și stimularea fiscală". Președintele Parlamentului Andrian Candu, unul dintre autorii proiectului, a spus în Parlament că acest proiect nu-i va scuti pe cei care se fac vinovați de așa-zisul „furt al miliardului", precum și pe cei care și-au dobândit veniturile de pe urma activităților infracționale.

 


Acest website folosește cookies pentru a îmbunătăți experiența utilizatorilor. Pentru a afla mai multe despre cum puteti controla sau sterge cookie-urile cititi politica de utilizare Cookie-uri.

Continuarea navigării implică acceptarea lor.