Posturile rusești retransmise pe teritoriul R.Moldova prezintă informații manipulatorii, instigă la ură și la război

Email Imprimare PDF


Posturile rusești de televiziune retransmise pe teritoriul Republicii Moldova prezintă informații manipulatotii și propagandistice, instigă la ură și la război prin mesaje agresive, arată cel de-al doilea raport de monitorizare realizat de Asociația Presei independente, transmite Radio Chișinău, preluat de Romanian Global News.

Au fost minitorizate 5 posturi de televiziune, în perioada 27 martie-26 aprilie 2017.

Raportul final va fi transmis Parlamanentului Republicii Moldova, Consiliului Coordonator al Audiovizualului, Serviciului de Informații și Securitate și altor instituții publice responabile de segmentul mass-media și al securității.

Cele cinci posturi de televiziune monitorizate sunt Pervîi Kanal, retransmis de Prime TV, RTR, NTV, Ren TV și STS, toate retransmise de posturi din Republica Moldova. Au fost urmărite subiectele ce țin de situația din Ucraina, din Uniunea Europeană, din Statele Unite, implicarea NATO și a Statelor Unite în diferite conflicte regionale, dar și situația din CSI și din Republica Moldova. Atât în știri, cât și în emisiuni informativ-analitice, sunt transmise mesaje anti-americane, anti-europene și anti-ucrainene, iar faptele sunt comentate în mod tendențios, dintr-o singură sursă. Totodată, este subliniată măreția Rusiei în comparație cu "dezmățul occidental", a remarcat directorul Asociației Presei Independente, Petru Macovei.

„Este speculată ideea izbucnirii iminente a unui război nuclear din vina Statelor Unite. Ucraina este declarată de fiecare dată unicul responsabil de conflictul militar din regiunile estice, stat falimetar, condus de persoane corupte, apropiate de ideologia nazistă. Federația Rusă și președintele rus, Vladimir Putin, sunt prezentați ca unici luptători adevărați pentru pace și pentru autodeterminarea popoarelor lumii. Aceste posturi transmit mesaje propagandistice și manipulează constant opinia publică", a constatat Petru Macovei.

Emisiunile de tip talk-show de cele mai multe ori mimează pluralismul de opinii prin invitarea mai multor experți care susțin o singură poziției. De asemenea, moderatorii sunt agresivi și nu permit exprimarea unor opinii diferite, a subliniat Nadine Gogu, directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent, care a contribuit la studiul în calitate de expert.

„Limbajul utilizat de moderator: "Mai ai puțin și vei trece de linia roșie și o să-ți închidem microfonul și vei sta în cușcă și vei asculta oameni deștepți! "El se adresează către jurnalistul american prezent în studiou. Cineva din studiou a spus că este nemulțumit că nu e lăsat să vorbească și moderatorul a spus "Cui vreau aluia îi dau microfonul": Nu poți să fii expus zilnic unui astfel de atac infomațional. Există sentimentul de intoxicare informațională", a declarat Nadine Gogu.

Prezent la discuții, Artur Cozma, unul dintre membrii Consiliului Coordonator al Audiovizualului a replicat faptul că legislația Republicii Moldova nu definește termenul de "propagandă", astfel că CCA nu poate face nimic în această privință. Totodată, el a promis că CCA va examina raportul de monitorizare și a amintit că anterior a fost sancționat un post de televiziune rusesc, Rossia 24, cu suspendarea licenței pentru jumătate de an.

 


Acest website folosește cookies pentru a îmbunătăți experiența utilizatorilor. Pentru a afla mai multe despre cum puteti controla sau sterge cookie-urile cititi politica de utilizare Cookie-uri.

Continuarea navigării implică acceptarea lor.