Elena Onu: APLICAREA ANALIZEI DE REȚEA ÎN IDENTIFICAREA MODULUI DE ACȚIUNE AL „ARMATEI DE TROLLI” A FEDERAȚIEI RUSE

Email Imprimare PDF

10_armata_de_trolliÎn Federaţia Rusă există o structură organizată formată din jurnalişti, bloggeri, comentatori online – numită neoficial „Armata de trolli[1] a Kremlinului" – care susţine propaganda pro-rusă şi contribuie la formarea unei imagini pozitive faţă de politica preşedintelui rus, Vladimir Putin, şi negative faţă de Occident, se arată într-o analiză a Elenei Onu publicată de larics.ro, preluată de Romanian Global News.

Moscova alocă anual între 5 şi 7 miliarde de dolari pentru campania prorusă derulată pe Internet în ţările membre NATO şi UE, sumele fiind distribuite inclusiv unor surse online din afara teritoriului rus (ex. – Slovacia), cu scopul de a submina încrederea în apartenenţa la UE şi NATO. Banii sunt viraţi fie direct prin Ambasada Rusă, fie prin intermediul granturilor oferite de Guvernul rus organizaţiilor civice din statul respectiv[3]. Diverse articole postate în mediul online au arătat că „Armata de trolli a Kremlinului" funcţionează, din 2014, ca entitate juridică sub denumirea „Cercetarea Internetului" (OOO "Internet Issledovaniia")[4], fondată de Mihail Ivanovici Bîstrov, un apropiat al preşedintelui Vladimir Putin, fost şef al Direcţiei Afacerilor Interne din raionul Moskovski, din Sankt Petersburg[5]. Între membrii conducerii OOO "Internet Issledovaniia" au fost menţionate atât numele lui Mihail Ivanovici Bîstrov, cât şi al lui Timur Prokopenko (vicepreşedintele Direcţiei de politică internă din cadrul Administraţiei Prezidenţiale[6], cu competenţe în managementul proiectelor prezidenţiale în domeniul Internetului)[7], în calitate de director general[8] .

Scurt istoric

Embrionul „Armatei de trolli" a apărut în anii 2000, când un număr consistent de comentatori online ruşi şi-au exprimat adeziunea, prin mesaje vehiculate pe Internet, faţă de politica preşedintelui Vladimir Putin. Aceştia au primit[9] numele de troli sau naşiboţi (termen rezultat din combinaţia numelui „Naşi", atribuit adepţilor Mişcării de tineret pro-Kremlin „Naşi"/„Ai noştri", implicaţi în activităţi de susţinere online a imaginii liderului de la Kremlin, după înfrângerea lui Viktor Ianukovici în alegerile din Ucraina,[10] şi cuvântul „robot")[11]. Prima investigaţie jurnalistică privind existenţa unor aşa-numite „brigăzi web" „sponsorizate" de statul rus şi coordonate de Serviciul Federal de Securitate din Rusia (FSB), a fost publicată în aprilie 2003, sub semnătura jurnalistei petersburgheze Anna Polianskaia,[12] a istoricului Andrei Krivov şi a programatorului Ivan Lomko[13].

În 2009, politologul rus Stanislav Belkovski a afirmat că structura, înfiinţată în 2000-2001, avea ca sarcină „discreditarea unor poziţii sau texte incomode pentru autorităţi, prin postarea de comentarii pe bloguri sau forumuri de discuţii"[14]. Ulterior, la nivelul anului 2012[15], un grup de hackeri autointitulat "Russian Arm of Anonymous" a descoperit sute de e-mail-uri aparţinând conducerii Mişcării de tineret „Naşi", din perioada noiembrie 2010 – decembrie 2011, în care este detaliată modalitatea de efectuare a plăţilor pentru comentatorii web pro-Kremlin[16].

Ideea existenţei unui grup pro-Kremlin care conduce o „reţea de troli" având ca obiectiv construirea unei imagini pozitive a preşedintelui Vladimir Putin[17], respectiv discreditarea Opoziţiei ruse şi a mass-media interne şi externe incomode regimului de la Moscova, a fost sesizată şi de publicaţia britanică "The Guardian"[18].

Date relevante au fost prezentate însă în septembrie 2013, când ziaristul rus Andrei Soşnikov, redactor la săptămânalul "Moi Raion", s-a infiltrat în reţeaua de trolli. Acesta a publicat o investigaţie jurnalistică de amploare privind existenţa, în Sankt Petersburg, a unei structuri organizate care coordonează activitatea comentatorilor pro-Kremlin,[19] idee confirmată (07.09.2013) şi de publicaţia "Novaia Gazeta", potrivit căreia organizaţia, numită „Agenţia de Cercetare a Internetului" (OOO "Agentstvo Internet Issledovaniia"[20]), activează şi la Moscova[21]. Agenţia a fost înfiinţată la 26.07.2013, sub forma unei societăţi cu răspundere limitată, fondator fiind Mihail Kurkin, iar director general Nikolai Ciumakov [22]. În martie 2014 a fost creată succesoarea acesteia, OOO "Internet Issledovaniia"/„Cercetarea Internetului"[23]. În registrele comerciale din Rusia, se menţionează că sediul noii organizaţii a fost înregistrat la Sankt Petersburg, strada Balşaia Raznocinnaia nr.17[24].

În 2014, publicaţia rusă de limbă engleză "The Moscow Times"[25] a informat că, timp de peste 10 ani, Kremlinul a încercat să limiteze libertatea de exprimare pe Internet, apelând inclusiv la „trolli plătiţi să monitorizeze forumurile şi să posteze comentarii naţionaliste şi xenofobe"[26]. Ulterior, surse apropiate Administraţiei Prezidenţiale ruse, citate de publicaţia "The Moscow Times", au confirmat că trollingul este utilizat în manipularea opiniei publice europene şi americane[27], mesaje pro-Putin fiind postate în mediul virtual de expaţi ruşi aflaţi în Germania, India şi Thailanda [28] . Existenţa „Armatei de trolli a Kremlinului" a devenit o certitudine în 2015, odată cu publicarea, de către jurnalistul rus Andrei Soşnikov, în paginile săptămânalului "Moi Raion", a unei investigaţii de amploare centrată pe modus operandi al entităţii şi identităţile virtuale utilizate de trolli[29]. Jurnalistul a semnalat că structura este finanţată de holdingul "Concord"[30], condus de oligarhul rus Evgheni Viktorovici Prigojin[31], un apropiat al preşedintelui Vladimir Putin, numit informal „bucătarul-şef" al acestuia[32].

Din anul 2014, „Armata de trolli a Kremlinului" are sediul central într-o clădire de patru etaje aflată pe Strada Savuşkina nr. 55 din Sankt Petersburg[33], sediul anterior fiind amplasat în raionul petersburghez Olghino[34], iar personalul fiind cunoscut sub numele de "olghinţî"[35].

Conform declaraţiilor unor foşti troli[36], 50% din personalul structurii „crede cu adevărat în ceea ce face"[37], iar 50% sunt „tineri care vor să facă bani", „analfabeţi din punct de vedere politic"[38]. Liste ale conturilor de pe platforma rusă de blogging "LiveJournal" operate de troli, însoţite de sarcini şi teme de discuţii impuse acestora[39], au fost remise publicităţii de jurnalistul rus Andrei Soşnikov, într-o anchetă publicată (2015) în paginile săptămânalului "Moi Raion"[40]. Deşi membrii echipei manageriale nu sunt cunoscuţi echipelor de trolli, în ierarhia structurii aceştia din urmă relaţionează exclusiv cu aşa-numiţii "team leaderi".

La nivelul anului 2013, coordonatorul activităţii structurii era actriţa Maria Kupraşevici, unul din foştii organizatori ai Forumului Internaţional al Tineretului "Seligher"[41]. În anul 2015, în cadrul structurii activau aproximativ 400 de persoane[42], remunerate fără documente legale[43], exclusiv în baza unui angajament de confidenţialitate[44]. În ceea ce priveşte organizarea, dacă la finele anului 2013[45], publicaţia "Novaia Gazeta" a informat că Agenţia de Cercetare a Internetului avea în subordine o direcţie de bloggeri şi comentatori online şi 7 departamente (de reacţie rapidă, creaţie, comentatori, bloggeri, specialişti în reţelele sociale, CEO şi jurnalişti)[46], în martie 2015[47], structura număra 5 departamente, specializate în: activităţi pe platforma de blogging "LiveJournal", producţia de ştiri, crearea de imagini şi conţinut denigrator pentru subminarea unei anumite ţinte, producţia de conţinut video, respectiv redactarea de comentarii pro-Kremlin pe forumurile site-urilor municipale[48]. Potrivit publicaţiei "Novaia Gazeta", în septembrie 2013, norma zilnică a unui comentator online era de 100 de postări [49]. Funcţionarea întregii reţele de trolli se realizează după principiul "Yandex-Market"[50], magazin online unde fiecare produs este însoţit de comentariile utilizatorilor, care oferă indicii cu privire la calitate[51].

În faza iniţială, trolii studiază structura demografică a principalelor reţele sociale din statele vizate, comportamentul online al cetăţenilor, hashtag-urile relevante pe "Twitter" şi grupurile de discuţii care sprijină un anumit lider politic (de ex., preşedintele american Barack Obama) sau alte cauze. Ulterior, realizează studii detaliate ale site-urilor media vizate (ex. The Blaze, The Huffington Post, Fox News), inclusiv audienţe, proprietari, politici editoriale sau poziţia acestora faţă de Rusia, respectiv SUA[52]. Activitatea se desfăşoară la comandă[53], în grupuri de circa 20 de persoane, fiecare echipă fiind controlată de trei editori, care verifică postările şi percep amenzi dacă acestea nu se conformează criteriilor ideologice ori sunt copiate din alte surse [54].

Distribuţia şi utilizarea platformelor de socializare în Federaţia Rusă

Majoritatea postărilor „Armatei de trolli" sunt pe platformele de socializare. Datele sociologice au arătat că cetăţenii ruşi sunt printre cei mai avizi utilizatori de social media din lume. Ei petrec lunar pe astfel de platforme în medie 8-9 ore, de două ori mai mult decât media globală. Platformele din Rusia sunt controlate de oligarhul Alisher Usmanov, principalul finanţator al Digital Sky Technologies, care deţine o cotă importantă din "Vkontakte" şi "Mail.ru" şi este reprezentantul reţelelor americane "Facebook" şi "Twitter" în Rusia. Mai mult, în 2007, prin intermediul companiei SUP Media, controlată alături de Aleksandr Mamut, Alisher Usmanov a cumpărat şi "LiveJournal".

"Vkontakte" este lider de piaţă în Rusia. Platforma a fost lansată în 2007 şi continuă să introducă noi caracteristici. Este un competitor serios al "Facebook" atât în Rusia, cât şi ţările vorbitoare de limbă rusă. Utilizatorii activi sunt tineri, majoritar studenţi, deşi reprezentanţii companiei susţin că mai mult de 60% din publicul lor îl reprezintă utilizatorii peste 25 de ani. Din cauza poziţiei dominante, acesta are un impact major asupra statisticilor generale de utilizare a social media în Rusia[55].

"Odnoklassniki" se concentrează pe schimbul de mesaje şi fotografii. A fost fondat în 2006, a precedat "Vkontakte" şi este parte a platformei "Mail.ru". Unele din caracteristicile sale includ abilitatea de a evalua fotografiile altor persoane, pentru a vedea cine a vizualizat profilul dvs., chat-ul on-line, şi o listă în timp real cu cine vizitează contul (cu link-uri pentru profilurile lor). "Odnoklassniki" are o concentraţie relativ mare de utilizatori în segmentul de vârstă 25-35 de ani, fiind „mai în vârstă" decât publicul de bază al "VKontakte"[56].

"Mail.ru"/"MoiMir" a fost lansat în 2007 şi atrage utilizatorii prin integrarea platformei de e-mail, care este cea mai populară din Rusia. Cifrele medii scăzute de utilizare zilnică reflectă faptul că mulţi oameni ajung la site ca urmare a conturilor de e-mail şi mail.ru. "MoiMir" are caracteristicile standard ale unui site de social networking. Pe termen lung, este greu de văzut o existenţă a sa independentă, având în vedere că este proprietatea "Odnoklassniki"[57].

"LiveJournal"/ „ЖЖ"nu este un site de social media în sensul de link-uri de partajare şi actualizări de stare, ci mai degrabă un site de blogging axat pe crearea de conţinut, cu caracteristici de social media. A apărut ca platformă de postare pentru jurnaliştii şi intelectualii ruşi care doresc libera exprimare. Deşi este un site .COM (vs .ru), a ajuns să fie folosit de utilizatorii ruşi mai ales pentru iniţialele sale ruseşti „ЖЖ". Potrivit site-ul companiei, segmentul rusesc de "LiveJournal" are mai mult de 30 de milioane de utilizatori lunar, 5 milioane de conturi chirilice şi 250 de milioane de postări[58].

"Facebook" a câştigat rapid utilizatori ruşi de trafic, în mare parte în detrimentul "Vkontakte", după ce a început să ofere o interfaţă în limba rusă. Atrage un public tânăr, care are deja pe "Facebook" prieteni internaţionali, cu care se poate conecta pe o platformă comună. Acest segment demografic reprezintă în Rusia cel mult 10% din populaţie. Interfaţa cu utilizatorul şi uşurinţa de utilizare a platformei sunt superioare comparativ cu "Vkontakte", majoritatea utilizatorilor continuând să menţină conturi pe ambele platforme.

"Twitter" s-a extins rapid în Rusia, mai ales după ce s-a certificat importanţa sa ca formă de informare. Premierul Dmitri Medvedev este un utilizator fidel, împreună cu mai mult de un milion de compatrioţi[59].

Analiza de reţea aplicată la nivelul Armatei de trolli

În analiza de reţea am urmărit evoluţia principalelor platforme de socializare în intervalul august 2012 – august 2014, când Federaţia Rusă a anexat Peninsula Crimeea.

Mai mult aici:

http://larics.ro/aplicarea-analizei-de-retea-in-identificarea-modului-de-actiune-al-armatei-de-trolli-a-federatiei-ruse/

 

Suntem parteneri cu:

Despre noi



Romanian Global News constituie un canal de ştiri preluate, prioritar, din comunităţile româneşti de peste hotare, ştiri care vor fi transmise constant către mass-media din România, Guvern, Parlament, Preşedinţie etc. Acelaşi flux de ştiri îmbogăţit şi cu ştiri din România va fi transmis către  mass-media de expresie românească din  comunităţile româneşti de pretutindeni şi către presa străină . Scopul esenţial al unei asemenea întreprinderi este acela de a aduce realitatea românească de peste hotare în centrul atenţiei publicului larg din România. Astfel, pe lângă ştirile de senzaţie sau cu o anumită încărcătură politică, preluate de cele mai multe ori de mass-media din România, o agenţie de ştiri de acest tip va asigura prezenţa constantă în presa românească a tuturor evenimentelor din cadrul comunităţilor româneşti şi din ţările unde aceste comunitati traiesc. Agenţia se adreseaza mass-media din cadrul comunităţilor româneşti din statele vecine şi din Occident, mass-media străine, mass-media din România, cărora le pune la dispoziţie informaţia pe bază de parteneriat, ambasadelor României, ambasadelor străine din România precum şi altor instituţii interesate. Orice român din afara frontierelor care are ceva de transmis despre activităţile sale sau al comunităţii din care face parte poate fi corespondent al RGNPRESS.

Parteneri din Basarabia

Newsletter



Facebook

RSS Syndicator

Banner


Acest website folosește cookies pentru a îmbunătăți experiența utilizatorilor. Pentru a afla mai multe despre cum puteti controla sau sterge cookie-urile cititi politica de utilizare Cookie-uri.

Continuarea navigării implică acceptarea lor.