Banner

Raport al Parlamentului britanic: „Există numeroase dovezi că instrumente și tehnici de conflict sub acoperire sunt folosite de Rusia împotriva Marii Britanii, SUA și UE“

Email Imprimare PDF

29_putin_datePublicația The Times scrie despre un nou raport al parlamentarilor britanici, care analizează a treia serie ale așa-numitelor „SurkovLeaks". Documentul concluzionează că Rusia utilizează în Marea Britanie și în alte țări metode și activități subversive și de dezinformare, similare cu cele pe care le-a folosit pentru declanșarea conflictului din estul Ucrainei, scrie paginaderusia.ro, preluat de Romanian Global News.

Cele două loturi anterioare de scurgeri de informații din contul de e-mail al lui Vladislav Surkov (de aici si denumirea – "SurkovLeaks"), consilierul lui Vladimir Putin pe probleme privind Ucraina, au fost publicate în 2016 de către gruparea de hackeri din Ucraina „Kiberhunta". Hackerii susțineau atunci că au reușit să spargă cutia poștală a lui Surkov și să găsească documente în care, în special, erau stabilite măsuri cuprinzătoare de destabilizare a puterii politice în Ucraina.

Scurgerile de documente arată că Kremlinul este dispus să plătească atacuri ale hackerilor, propagandă și organizarea de mitinguri și ca e-mail-urile trimise de Moscova oferă o idee generala despre campania murdară pe care Kremlinul o susține în Ucraina.

Unul dintre autorii raportului, deputatul din partea Partidului Conservator al Marii Britanii și membru al Comisiei pentru politică externă, Bob Seely, a declarat publicației: „Există numeroase dovezi că instrumente și tehnici de conflict sub acoperire sunt folosite de Rusia împotriva Marii Britanii, SUA și UE". În același timp, el a amintit recenta ancheta privind atacul din Salisbury, în timpul căreia au fost otraviti fostul colonel GRU Serghei Skripal și fiica sa Iulia.

„În lumina otrăvirii celor doi membri ai familiei Skripal, este mai important ca niciodată să înțelegem ce înseamnă aceste metode", a spus deputatul.

Ultimul lot de documente obtinute de hackeri contine e-mailuri trimise de pe conturi asociate primului adjunct al lui Surkov, Inal Ardzinba și liderului Partidului Comunist din Ucraina, Petro Simonenko. Corespondența in cauză prezenta dovezi că Kremlinul plătește diverse grupări si persoane fizice din Ucriana dispuse să pună in fapte actiunile ordonate de Kremlin.

De exemplu, una din scrisori, datată octombrie 2014, trimisă lui Ardzinba de catre Surkov, conține propuneri de finanțare a operațiunilor cibernetice, inclusiv spargerea unor conturi de e-mail si se mentioneaza si pretul 100-300 de dolari/cont. Un plan mai larg de „trolling al adversarilor" și „demotivarea dușmanilor" în rețelele sociale, precum și culegerea datelor cu caracter personal ale persoanelor fizice în Harkov, al doilea cel mai mare oraș din Ucraina, este estimat la 130.500 de dolari, scrie ziarul.

Scurgerile de date, potrivit lui Seely, dezvăluie planuri de impunere a unor noi idei istorice și filosofice. De asemenea, e-mailurile menționează câteva evenimente și două cărți în care sa se afirme că pentru o parte din Ucraina este caracteristic patrimoniul rusesc. Printre alte propuneri – organizarea de mitinguri anti-ucrainene și pro-ruse, la care ar fi trebuit să ia parte „sportivi", instruiți în artele marțiale. În plus, s-a propus să se plătească bani unor mass-media locale pentru reflectarea protestelor și acordarea de mită polițiștilor, astfel încât ei să închidă ochii la ce se întâmplă.

Din al treilea lot de scrisori publicate rezultă că o luna de proteste la Harkov era estimată la 19.200 de dolari. Acțiunile trebuiau să implice 100 de persoane, inclusiv trei organizatori și doi avocați.

Totodata, "SurkovLeaks" arata ca, în iunie 2015, Rusia a cheltuit circa 120.460 de dolari pentru a se alege 30 de foști membri ai partidului comunist (interzis in Ucriana) în conducerea administrației locale.

„Tomul cu regulile campaniei de dezinformare în Ucraina este frapant prin cinismul sau", apreciaza The Times raportul „SurkovLeaks".

„Dezinformarea" – un cuvânt și un concept inventat în URSS. Nu este surprinzător faptul că Vladimir Putin – ofițer de carieră KGB – consideră dezonformarea care una dintre armele puternice în arsenalul Rusiei".

Corespondența Kremlinului izbește prin cinismul său nerușinat și amoral.

Bob Seely, care a trăit patru ani în țări din fosta Uniunea Sovietică, spune că există mai mult de 50 de moduri de a ascunde influența rusească. „Unele le-am văzut în Marea Britanie: .. cum ar fi violența politică și propaganda RT și Sputnik. Unele în SUA: amestec în alegeri și spionaj. În Ucraina au folosit aproape toate metodele – inclusiv încercări de a corupe elita politică și de guvernare" – susține deputatul.

 

Cele mai citite ştiri

Publicitate